Logopedie is een beroep in de gezondheidszorg en in het onderwijs. De logopedist houdt zich bezig met de preventie, het onderzoek en de behandeling van stoornissen en beperkingen op het gebied van spraak, taal, stem en gehoor. Logopedie biedt hulpverlening bij stoornissen en beperkingen in de communicatie. Communicatie is meer dan praten alleen. Communicatie omvat vele uitingsvormen, waaronder taal, lezen en schrijven, gebaren, spraakafzien en ondersteunde communicatiesystemen.
Voor de onderstaande problematieken kunt u bij Logopedie Jennis terecht.
Soms ondervinden kinderen moeilijkheden bij het uitspreken van bepaalde klanken. De meest voorkomende zijn hierbij de r-klank die ontbreekt of de s-klank die foutief wordt geproduceerd (lispelen). Ook andere klanken kunnen voor problemen zorgen. Dit kan een invloed hebben op de spraakverstaanbaarheid en verdere taalontwikkeling. Tijdens een logopedisch onderzoek wordt nagegaan welke klanken moeilijk zijn en of dit aansluit bij de leeftijd van het kind en de normale ontwikkeling.
Taalproblemen kunnen zich voordoen op verschillende aspecten van de taal. Vb. beperkte woordenschat, foutieve zinsbouw of het moeilijk begrijpen van taal. Bij kinderen merkt u dit vaak op doordat het kind weinig woorden kent, spreekt in korte zinnen, werkwoorden foutief vervoegt of de taal van anderen niet goed begrijpt. Tijdens logopedisch onderzoek worden de veschillende taaldomeinen in kaart gebracht om hiermee gericht aan de slag te gaan. Ook voor de vroege taalontwikkeling (-3 jaar) kunnen kinderen bij mij terecht. Dan ga ik samen met de ouders aan de slag om de spraak- en taalontwikkeling te stimuleren aan de hand van ouderbegeleiding
Kinderen en jongeren kunnen problemen ondervinden bij lezen, schrijven en/of rekenen. Tijdens het logopedisch onderzoek worden lees-, spelling- en/of rekentesten afgenomen. Logopedische therapie bij leerstoornissen is niet gelijk aan bijles. We keren terug naar het niveau waarop het kind uitvalt en bouwen de vaardigheden dan stap voor stap weer op tot op het huidige niveau van de klas. Wanneer deze intensieve taakgerichte hulp niet voor voldoende vooruitgang zorgt en andere mogelijke oorzaken zijn uitgesloten, kan een diagnose leerstoornis gesteld worden (dyslexie, dysorthografie, dyscalculie).
Tijdens logopedisch onderzoek gaan we na welke afwijkende mondgewoonten voorkomen en welke invloed dit heeft op het gebit en de aangezichtsspieren. Vb. mondademen, duimzuigen, verkeerde slikbeweging,... Deze gedragingen resulteren vaak in een spraakstoornis of gebitsafwijkingen. In de therapie richten we ons op het afleren van deze gewoonten en het aanleren van correct gedrag. Dit doen we vaak in overleg met een tandarts, orthodontist of nko-arts. Meer info over wat afwijkend mondgedrag is en hoe de behandeling verloopt, vindt u hier.
Eten en drinken hoort bij de primaire behoeftes van de mens en staat centraal in onze huidige maatschappij. Als baby’s en jonge kinderen hierbij problemen ondervinden, beïnvloedt dit niet alleen de ontwikkeling van het kind, maar staat ook de naaste omgeving onder druk. Dit houdt in dat baby’s en jonge kinderen (-3 jaar) bij mij terecht kunnen omwille van: problemen met borst- en/of flesvoeding, overgangen naar lepelvoeding en brokjes, kauwproblemen, problemen bij het drinken uit een beker, ‘picky eaters’ of eenzijdige eters, veelvuldig verslikken omwille van uiteenlopende oorzaken,...
Los van de logopedische leerstoornissen (dyslexie, dysorthografie, dyscalculie), kunnen kinderen en jongeren waarbij bepaalde schoolse prestaties tegenvallen, studiebegeleiding krijgen. In de studiebegeleiding gaan we de leerstof extra toelichten en eventueel ook helpen bij de studeermethode (leren leren) en het plannen van taken en toetsen.